Zasady grillowania

Written by

Któż z nas nie lubi posiedzieć wieczorem na tarasie czy w ogrodzie przy zachęcająco skwierczącym grillu? Zanim jednak zaprosisz przyjaciół na grillowanie i rozpalisz ogień, zadbaj o to, by potrawy z rusztu były zdrowe. Poznaj zasady grillowania.
Sezon na grillowanie należy uznać za rozpoczęty. I bardzo dobrze. Mięso z grilla jest mniej kaloryczne od smażonego , bo do jego przyrządzenia nie dodajemy tłuszczu, a ten, który jest, wytapia się pod wpływem wysokiej temperatury.
Zazwyczaj potrawy grillujemy dość krótko, dzięki czemu nie tracą wartości odżywczych, pozostają kruche, smakowicie chrupiące i aromatyczne. Najwspanialsze jest to, że ich przyrządzanie nie wymaga wielkich umiejętności kulinarnych.
Jak piec potrawy na grillu?
Bezpośrednio na ruszcie możesz piec tylko to, co będzie szybko gotowe. Do potraw mięsnych, tłustych używaj specjalnych aluminiowych, karbowanych i dziurkowanych tacek, które ułatwiają swobodne krążenie gorącego powietrza i nie pozwalają tłuszczowi skapywać. To ważne, bo spalający się w ogniu tłuszcz może powodować wydzielanie szkodliwych związków chemicznych, np. działających rakotwórczo nadtlenków lipidowych.
Pamiętaj, by ruszt był zawsze dokładnie umyty. Spalony tłuszcz i resztki potraw z poprzedniej uczty to źródło trujących substancji. Ważne jest także to, jak i czym palisz w grillu. Palenisko powinno się żarzyć równomiernie. Używaj wyłącznie specjalnego węgla drzewnego z drzew liściastych.
Podpałki, czy to płynne, czy w kostkach, jak sama nazwa wskazuje, służą wyłącznie do podpalania. Nie dodawaj ich w trakcie pieczenia, kiedy żar przygasa. Ich opary są bardzo niezdrowe.
Absolutnie nie wolno wkładać do paleniska zadrukowanego papieru, kartonów, dykty ani pomalowanych czy lakierowanych desek pozostałych z remontu działkowego domku. To wszystko podczas spalania wydziela szkodliwe substancje. Poza tym niewłaściwe paliwo może zmienić smak potraw.
Warzywa piecz najlepiej na tacce. Przedtem zanurz je na 2-3 godziny w marynacie, bez soli. Są gotowe, gdy widelec wchodzi bez oporu. Z grilla najbardziej smakują: cukinia, pieczarki, bakłażany, pomidory w całości, papryka. Pieczony w całości czosnek nie podrażni wątroby. Zasmakuje nawet tym, którzy go unikają ze względu na zapach (prawie niewyczuwalny w tej postaci). Miękkie ząbki można jeść same lub rozsmarowane na chlebie w formie aromatycznej pasty.
Do ryb najlepsza jest specjalna forma, która ułatwia obracanie. Kupisz ją w większości sklepów z artykułami gospodarstwa domowego lub w hipermarkecie. Ma kształt ryby, więc doskonale przylega. Pamiętaj, że mięso rozchylone nożem powinno być szkliście białe. To znak, że danie jest już gotowe do jedzenia. Jego smak podniesie imbir i gorczyca.
Drób dziel na porcje: skrzydełka, udka, piersi. Zawsze sprawdzaj, czy są wypieczone – przy kościach nie powinien się wydzielać różowy płyn. Przed pieczeniem mięso natrzyj zmieloną ostrą lub słodką papryką, przyprawą curry lub posyp rozmarynem.
Mięso – cielęcinę i wieprzowinę trzeba dobrze wypiec, wołowinę można podawać „na krwisto”. Uważaj, by biała kiełbasa nie pozostała surowa w środku (grozi ci zatrucie pokarmowe).
Pieczywo także nadaje się do grillowania. Nawet czerstwy chleb posmarowany oliwą i posypany czosnkiem po upieczeniu smakuje wspaniale.